In 1998, as part of the expedition NOGRAM I (Northern Gravity, Radio Echo Sounding and Magnetics), a flight campaign was carried out over the Lincoln Sea north of Greenland with the Polar 2 aircraft (Dornier 228-100) in cooperation with the Alfred Wegener Institute Helmholtz Center for Polar and Marine Research. A second flight campaign NOGRAM II took place in 2011 with the Polar 5 (Basler BT-67) over the Wandel Sea north of Greenland. The aim of the research was the structure and architecture of the upper Earth’s crust underneath the ice-covered offshore areas of the Morris Jesup Plateau and coastal waters north of Greenland. The airborne magnetic surveys were carried out with a flight line spacing of 3 km, and control profiles were flown every 30 km. During the two expeditions, 33000 km of line data were collected (16000 km in 1998, and 17000 km in 2011). Im Rahmen der Expedition NOGRAM I (Northern Gravity, Radio Echo Sounding and Magnetics) wurde 1998 mit dem Flugzeug Polar 2 (Dornier 228-100) in Kooperation mit dem Alfred-Wegener-Institut Helmholtz-Zentrum für Polar- und Meeresforschung eine Befliegung über der Lincolnsee nördlich von Grönland durchgeführt. Eine zweite Befliegung NOGRAM II erfolgte 2011 mit der Polar 5 (Basler BT-67) über der Wandelsee nördlich von Grönland. Ziel der Befliegungen waren die Struktur und der Aufbau der oberen Erdkruste unter den eisbedeckten Schelfgebieten des Morris Jesup Plateaus und den Küstengebieten Nord-Grönlands. Die flugzeuggestützten magnetischen Befliegungen wurden jeweils mit einem Fluglinienabstand von 3 km durchgeführt, und alle 30 km wurden Kontrollprofile geflogen. Während der beiden Expeditionen wurden ca. 33000 km Liniendaten erfasst (16000 km in 1998, und 17000 km in 2011).
Raumbezug
Lage der Geodaten (in WGS84)
SW Länge/Breite | NO Länge/Breite | |
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-49.3°/81.47° | -3.72°/86.33° |
Koordinatensystem |
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Verweise und Downloads
Downloads (2)
AeromagNOGRAM (GeoTIFF)
AeromagNOGRAM im Format geoTiff
Flightlines (Shape)
Flightlines im Format Shape
Querverweise (1)
WMS
Geodatendienst
Helicopter-borne Magnetics in the Arctic region (WMS)
The study of the geodynamic evolution of the Arctic continental margin and opening of the Arctic Ocean represents a primary target of BGR research and is studied within the frame of the CASE programme. In addition to onshore geological investigations, BGR conducts airborne aeromagnetic surveys. The available service contains the results of aeromagnetic surveys from the CASE program as well as cooperation projects (PMAP, NARES & NOGRAM), which were obtained with helicopters or fixed-wing aircraft in the Arctic.
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Weitere Verweise (2)
https://services.bgr.de/geophysik/aeromagarctic
Information
Karte im BGR-Geoviewer
https://www.bgr.bund.de/DE/Themen/Polarforschung/polarforschung_node.html
Information
Polarforschung der BGR
Identifikator des übergeordneten Metadatensatzes |
e85d6dcc-91b8-48bc-a80d-7ca0f9546cda |
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Nutzung
Nutzungsbedingungen |
Allgemeine Geschäftsbedingungen, siehe https://www.bgr.bund.de/AGB - General terms and conditions, see https://www.bgr.bund.de/AGB_en. Die bereitgestellten Informationen sind bei Weiterverwendung wie folgt zu zitieren: Datenquelle: AeromagNOGRAM, (c) BGR, Hannover, 2023 |
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Zugriffsbeschränkungen |
no limitations to public access |
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Kontakt
Fachinformationen
Informationen zum Datensatz
Identifikator |
8ca95462-0160-76bf-9c5e-865b2131afaa |
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Fachliche Grundlage |
The aeromagnetic data were collected by AWI and BGR as part of the NOGRAM I (1998 and NOGRAM II (2011) expeditions north of Greenland. |
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Informationen zum Metadatensatz
Objekt-ID |
15b551ee-cfb2-4951-86a1-0c8b35b2fbf1 |
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Aktualität der Metadaten |
17.11.2023 |
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Sprache Metadatensatz |
Englisch |
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Datensatz / Datenserie |
Dataset |
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XML Darstellung |
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Point of Contact (Metadatum) |
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Metadatenquelle |
GeoDaK (Datenkatalog der Bundesanstalt für Geowissenschaften und Rohstoffe)
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ni_bubgr
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